«دخمه سیاه میلان» رنگ زندگی گرفت
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۰۲۳۱۸
رویداد۲۴-زبان هنر مرز نمیشناسد. هنرمند شهروند اصیل «زندگی» است و اهمیتی هم ندارد که اهل کجاست! اهل همه جا و هیچکجا. البته اهل همه جا بودن و با زبان هنر سخن گفتن به معنای بریدن از ریشهها نیست. هیچ گیاه بیریشهای در هیچ خاکی در این دنیا بار نمیگیرد و از همین روست که هنرمند جوان ایرانی در آن سوی آبها ریشه دوانده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دخمه سیاه، یکی از آن مکانهای پرت و منحطی بود که میلانیها از آن دوری میکردند. جایی که حتی پلیس نیز بعضاً جرأت نزدیک شدن به آنجا را نداشت. این ساختمان مرکز خرید و توزیع مواد مخدر و پاتوق باندهای فحشا و تبهکاری بود. بسیاری از میلانیها وقتی در مقابل گالری «حجم و نور» میایستند یا از مقابل آن عبور میکنند، باورشان نمیشود که این گالری فراخ همان دخمه پیشین است! به طوری که یک روزنامهنگار ایتالیایی گفته«کاری که زبان هنر یک هنرمند ایرانی پیش برده، بسیار برندهتر و مؤثرتر از هر سلاح و عملیات پلیسی بوده است». حالا دیگر در تمام ایام هفته، حیاط این ساختمان پر از جوانان و هنرمندانی است که برای تماشای هنر معاصر و «آرت پرفورمنس»های نوگرا به این گالری قدم میگذراند.
محمود صالح محمدی که این روزها در حال آمادهسازی طرحهایی برای تبادل فرهنگی بین تهران و میلان است، از روزهایی گفت که به شوق تحصیل در هنر معاصر راهی میلان شد و فعالیتهای فرهنگیاش در این شهر تاریخی شمال ایتالیا شکل گرفت. این هنرمند جوان از زندگی خودش این گونه میگوید: در محله مهرآباد جنوبی منطقه سرآسیاب بهدنیا آمدم. فرزند دوم خانواده بودم و همه خواهرها و برادرهایم ازدواج کردهاند و من در آن میان تنها کسی بودم که با هنر ازدواج کردم [می خندد]. علاقه به هنر باعث شد تا هنرستان را انتخاب کنم و مشغول تحصیل شوم. بعد از هنرستان وارد دانشگاه هنر و معماری شدم اما متوجه شدم آنچه را که میخواهم از «هنر معاصر» دنیا بفهمم و به دست بیاورم، در ایران از چنان اقبالی برخوردار نیست و استادانم ارتباط چندانی با این رشته نداشتند. این بود که به ایتالیا آمدم. برای درک هنر معاصر باید در شرایط و متن آن قرار گرفت و آن را با همه وجود حس کرد. در کنار درس یک استودیوی شخصی داشتم و در آنجا کار میکردم. میخواستم بدانم هنر معاصر چیست، چون در ایران نمیتوانستم عمیقاً این موضوع را مطالعه کنم، تصمیم گرفتم به ایتالیا مهاجرت کنم و در کنار زندگی در میلان مشغول تحصیل شوم.
میلان ایتالیا یکی از شهرهای باستانی و زیبای این کشور اروپایی است که هنر معاصر در آن بخوبی نمود عینی دارد. 6 سال قبل به میلان نقل مکان کردم و در آکادمی برارا «Brera» در مقطع کارشناسی ارشد فارغالتحصیل شدم. با وجود آنکه سالهاست در میلان زندگی میکنم اما ریشههای من در ایران است و هرکسی در هنر معاصر باید به ریشهاش برگردد. هنر معاصر به اثری نیاز دارد که ریشه دار باشد. روی موضوع خطاطی روی فرش کار کردم که بازخورد بسیار خوبی داشت. قبل از آن تنها برای خودم یا درکلاسها برای شاگردانم خطاطی میکردم و شاگردان خطاطیام بیشتر گرافیستها، گرافیتی کارها، هنرمندان تجسمی که روی موضوع خط کار میکنند و به طور کلی علاقهمندان به فرهنگ ایرانی هستند.
دخمه سیاه میلان
داستان گالری«SPAZIO NOUR» (حجم و نور)روایت تلاش و پشتکار جوان هنرمند ایرانی است؛ تلاشی که باعث شده تا مخروبهای بد نام و سیاه به مکانی هنری برای علاقهمندان به هنر معاصر شود. سال 2014 اهالی خیابان VIALE BLIGNY که سالها بود از خانه نیمه مخروبه شماره 42 وحشت داشتند، باورشان نمیشد فضای این خانه به شکلی ماهوی تغییر کند و به محلی کاملاً متفاوت تبدیل شود. ساختمانی که همه مردم شهر آن را میشناختند؛ مکانی برای فروش مواد مخدر و فساد و فحشا. کسانی که در اینجا در آمد و شد بودند، اهل کشورهای مصر، مراکش، امریکای جنوبی و اروپای شرقی بودند و هر ماه دست کم گزارش یک قتل در این ساختمان به پلیس اعلام میشد و جالب اینکه پلیس در بسیاری مواقع اکراه داشت که به این ساختمان وارد شود.
محمود صالح محمدی که با تلاش و پشتکاری کم نظیر توانسته رنگ زندگی به این ساختمان مخروبه بپاشد، از تصمیم بزرگ زندگیاش برای راهاندازی گالری حجم و نور در این مکان میگوید: همیشه اعتقاد داشتم باید جامعه را درگیر فعالیت هنری کرد و هنر باید یک دستاورد و تغییری داشته باشد. نباید تنها به خلق اثر هنری بسنده کرد بلکه اثر هنری را خلق کرد که یک تحول و تغییر ایجاد کند و این مکان برای من فقط یک گالری نیست بلکه یک اثر هنری زنده است. وقتی تصمیم به راهاندازی گالری در این ساختمان معروف و بدنام گرفتم همه سعی میکردند تا مرا از این کار منصرف کنند. اینجا به دخمه سیاه میلان معروف بود و حدود ۱۰ سال قبل حتی همین ساختمان یکی از لانههای القاعده بوده است. اگر یک روز آمبولانس مورد نیاز بود، جلوی در ورودی نگه میداشت و داخل نمیشد.
وی ادامه داد: تصمیم گرفته بودم با زبان هنر اینجا را تغییر بدهم. شاید برایتان جالب باشد که حتی برای بازسازی و ترمیم ساختمان، برخی معتادان و مواد فروشها را نیز به کار گرفتم. حتی یک بار یکی از آنها که حال خوبی نداشت، به من حمله کرد و میخواست آسیب جدی به من بزند. در آن لحظات تنها به هدفی که داشتم فکر میکردم. با کمک چند نفر از دوستانم سرانجام این ساختمان را بازسازی و ترمیم کردیم و این ساختمان به یکی از ساختمانهای هنر میلان تبدیل شد. حیاط این ساختمان را هم که پنجرههای ساختمانهای اطراف به آن مشرف است، تبدیل به گالری کردیم. انجام این کار غیرقابل باور بود اما بعد از گذشت سه سال و برگزاری کنسرتهای داخلی، پرفورمنس و چندین نمایشگاه هنرهای معاصر همه باور کردند که این مکان مخوف تغییر کرده است و امروز هنر در آن جریان دارد. جایی که 20 سال پلیس نتوانست برای تغییر آن کاری از پیش ببرد اما با زبان هنر طی سه سال این ساختمان به یک مکان فرهنگی وهنری تبدیل شد. برای این کار از یکی از اشعار مولانا سرمشق گرفتم. «قصه مری کردن (مجادله)رومیان و چینیان در علم نقاشی و صورتگری» که مولانا با شعر به آن پرداخته است.
چینیان گفتند ما نقاشتر
رومیان گفتند ما را کر و فر
گفت سلطان امتحان خواهم درین
کز شماها کیست در دعوی گزین
اهل چین و روم چون حاضر شدند
رومیان در علم واقفتر بُدند
ساختمانی که قبلاً مرکز خرید و فروش مواد مخدر بود امروز محل بازی بچهها شده است و با رنگ آمیزی دیوارها و کاشت گل سعی کردیم زندگی را به رگهای خشک شده این مکان بازگردانیم. گالری (SPAZIO NOUR) بسیار مورد توجه شهرداری میلان قرار گرفته است و چندین بار از سوی پلی تکنیک میلان و شهرداری میلان و مؤسسات فرهنگی - اجتماعی برای برخی از طرحها دعوت شدم. همچنین برای حضور در نمایشگاه جهانی اکسپو در سال 2015 دعوت شده بودم. گالری حجم و نور که نام آن را تلفیقی از نام ایرانی و ایتالیایی انتخاب کردم بهعنوان یک مؤسسه فرهنگی و هنری با مدیریت من بهعنوان یک ایرانی ثبت شده است و هنرمندانی در این گالری فعالیت میکنند. محمود صالح محمدی که با تلاش و پشتکاری کم نظیر توانسته رنگ زندگی به این ساختمان مخروبه بپاشد، برنامههای متنوعی برای زندگی خود و آینده این گالری دارد. او درصدد است به این واسطه ارتباطی فرهنگی -هنری میان تهران و میلان برقرار کند و بانی کارگاههای مشترک میان هنرمندان ایرانی و ایتالیایی باشد.
منبع: رویداد24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۲۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گل متئو رتگی به میلان از روی نقطه پنالتی (میلان 0-1 جنوا)
متئو رتگی گل اول جنوا را به ثمر رساند.
دانلود (3.1MB)